theoenevie-2016.reismee.nl

zondag 10 april

Zondagmorgen 10 april 07.00 uur

Een strakblauwe hemel, nog een beetje fris maar dat wordt snel anders en het enige dat ik hoor zijn vogels en blaffende honden. Gisteren zijn we met Sofi en Maya naar Howick geweest, waar we naar een foodmarkt zijn geweest. Hier worden voornamelijk home made producten verkocht. Helaas was het erg druk geweest en de keuze nog erg beperkt toen we aankwamen. Maar het is toch gelukt een paar lekkere dingen te kopen. Deze markt ligt net buiten Howick waar in de bergen enorme omheinde complexen zijn en worden gebouwd voor de beter gesitueerden. Het is niet zo moeilijk voor te stellen dat je in de omgeving van Howick wilt wonen maar oh wat lelijk. En natuurlijk voornamelijk een witte omgeving.

Onze volgende bestemming was een tuincentrum om beplanting te kopen voor Ikukathany (het nieuwe Isibani). Dat is ook weer een hele uitdaging; het moet hufterproof zijn, tegen extreme weersomstandigheden kunnen en het onderhoud mag niet te intensief zijn. Maar uiteindelijk hebben we de auto vol met planten, waaronder stinkende knoflookplanten en dat hebben we op de terugweg geweten!

Voordat we naar Mooi Rivier rijden om Doong van school te halen doen we nog inkopen in een charity shop in Howick (zie ons gisteravond eens gezellig puzzelen) en hebben nog een uurtje te spenderen in een klein (toeristen) winkelcentrum in de buurt van Rosetta waar de meest mooie spullen worden verkocht en het heerlijk bivakkeren op een terrasje is met uiteraard weer een fantastisch uitzicht.

De school waar Doong op zit is een internaat waar kinderen uit heel Zuid-Afrika zitten, maar ook uit omringende landen. Het is een soort landbouwschool maar dan gericht op veeteelt. De school heeft een eigen boerderij waardoor de kinderen ook weekenddiensten moeten draaien. En het gaat er hier wel weer anders aan toe dan bij ons. In de weekenden is er bijvoorbeeld geen toezicht en wordt er ook niets, voor de kinderen die achterblijven, georganiseerd. Op de boerderij zijn voldoende mensen aanwezig om deze te runnen en ik heb de indruk dat ze de studenten eigenlijk alleen maar lastig vinden dus veel verveling bij de kinderen die daar achter moeten blijven. En dit heeft natuurlijk consequenties die je als ouders niet wilt, want het is niet zo moeilijk om het terrein te verlaten en op avontuur te gaan in de nabij gelegen township.

Maar nu even heel wat anders, volgen is ook maar volgen, dus een vraagje om hulp. Zoals jullie inmiddels wel weten houd ik me vooral bezig met administratieve dingen, een hele uitdaging hier.

Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar prijzen voor een vriezer en kleine koelkast in Ikukathany. Hier worden op dinsdag maaltijden klaargemaakt die vervolgens ingevroren worden en in de loop van de week worden uitgedeeld c.q weggebracht. Deze vriezer lekt maar is ook te klein. Inmiddels ben ik 4 telefoontjes, 3 emails, 1 fax verder en nog steeds heb ik geen prijs.

Datzelfde geldt voor de kunstgras achter Isiphephelo (Place of Safety). Dit is de enige plek met schaduw waar de kinderen kunnen spelen en hier staat een jungle gym. De ondergrond is of keihard, zodat de kinderen zich kapotvallen of het is een blubberboel, zodat er niet gespeeld kan worden. Sofy wil dat graag veranderen in een veilige speelplaats (het is uiteindelijk een place of safety). En ik ben dus op zoek naar mogelijkheden. Eigenlijk is dat beperkt tot kunstgras of rubber tegels. Kunstgras voor het hele stuk (ongeveer 130m2) lijkt onbetaalbaar (ongeveer 4500 euro maar ik wacht nog steeds op meer informatie ivm eventuele korting omdat het voor een NGO is), dus nu willen we kijken wat de mogelijkheden zijn om alleen de grond onder de jungle gym veilig te maken. Rubber tegels lijkt een goede optie, maar die zijn hier niet te vinden. Nu is internet hier niet optimaal en informatie heel erg moeilijk te verkrijgen.

Dus wie vindt het leuk om in Nederland eens een beetje te surfen en te kijken of er een bedrijf is dat rubber tegels in zuid afrika kan leveren en tegen welke prijs, het gaat om ongeveer 50 m2 ?

Reacties

Reacties

Ellen

Ik wil vanaf morgen wel even voor jullie informeren e.d. Dan houd ik je wel via FB op de hoogte hoe of wat.

Kusssss

Jan

Erg leuk zo'n tuincentrumbezoek en de foto's daarbij. Moest ik natuurlijk toch even op reageren... hebben jullie gevonden wat jullie zochten en is het inderdaad hufterproof? Ik zou graag van advies dienen maar ja.. het is echt wel een ander klimaat waar jullie zitten. Erg leuk om jullie weer te volgen met alle avonturen en belevenissen. Oh ja, rubbertegels, ik heb ze wel in de aanbieding voor €5,- per stuk maar ook nu breekt mij de afstand weer op... Hartelijke groet uit Sneek.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!