theoenevie-2016.reismee.nl

dinsdag 5 april

Dinsdag 5 april

Vandaag moet weer een drukke dag worden. In de ochtend nieuwe zonweringen ophangen in het nieuwe Isibanigebouw en in de middag met een paar dames naar Bergville rijden om daar papieren te regelen die voor hun uitkering noodzakelijk zijn. Sofie had me nog ingeprent: Zorg dat Cindy, die ook mee gaat, echt alle formulieren bij zich heeft anders ga je voor niks helemaal naar Bergville. Ik sms Cindy hoe laat we moeten vertrekken. Later hoor ik van Sofie dat deze hele reis niet door kan gaan omdat de grannies die mee moeten gaan onvindbaar zijn… Cindy wil wel graag homevisits gaan doen in Khetani vanaf 9.00 uur. De zonweringen moeten maar een andere keer worden opgehangen. Met het bakkie breng ik Evie naar de POS en ik rijd door naar Isibani waar ik op zoek ga naar Cindy. Ik vraag haar of ze mijn sms heeft gehad vanochtend. Ze heeft hem inderdaad binnen gekregen maar ze kon mij niet terugberichten omdat haar beltegoed op was… Dan gaan we de township in. De wegen zijn hier erg slecht. Enorme potholes zorgen ervoor dat je nergens door kunt rijden. Er zijn allerlei weggetjes die geen naam hebben. Alle huisjes in Khetani hebben wel een nummer. We begonnen bij nummer 775. Het huisnummer van de oudere mensen waar we al eerder kennis mee hebben gemaakt. Jeffrey gaat woensdag mee naar de clinic. Ik denk dat hij grote problemen heeft met zijn waterhuishouding vanwege de geur die in het huisje hangt.. Thandiwe, zijn vrouw is een heel aardig mensje. Ze draagt een hoofddoek maar ze is invalide. Ze beweegt zich voort met een looprek of rolstoel. Ze mist een onderbeen. Ze herkent me dadelijk en vraagt waar Evie is. Cindy praat o.a. met Jeffrey die achter het gordijn zit. Van dit gesprek versta ik werkelijk geen woord maar het gaat er vriendelijk aan toe. Na een paar minuutjes gaan we naar een volgend adres. We komen dan bij een dame die naar mijn inschatting 32 jaar oud is. Zij zit op een plastic watertank en hangt met haar rug tegen de muur van haar mudhouse. Een klein kind met alleen een luier aan probeert zich staande te houden door de benen van haar zieke moeder vast te houden. Twee krukken liggen op de grond. Deze mevrouw heeft ernstige rugpijn en kan maar moeilijk bewegen. Ze is haast niet in staat om voor haar baby te zorgen. Zij zal heel binnenkort ook naar een clinic toe moeten maar ze kan het niet betalen. Vijftig meter verder staan aan de straat een aantal watertanks en met water gevulde emmers. Een buurvrouw zet twee jerrycans water bij haar op het erf. Zij kan het onmogelijk zelf. Later komen we bij een man die in een mudhouse op een plastic stoeltje zit. Het dak van dit huisje is grotendeels verdwenen. De man is broodmager en maakt een zwakke indruk. Ook hier praat Cindy een tijdje mee en ze geeft hem raad wat te doen. Dan gaan we weer verder. We komen aan bij een paar uitgewoonde huisjes waar ook weer veel kinderen ronddarren en er lopen een paar enorm vermagerde hondjes. Xoli, ook een van de medewerksters van Isibani, die later is ingestapt waarschuwt me. Ze zegt dat die beesten wel eens konden bijten. Als we ook hier weer een patiënt hebben bezocht lopen we richting de auto. De honden komen steeds dichterbij en ik denk dat een van die zielepootjes trek heeft in een blanke herenkuit. Een van de bewoonsters pakt een stok en slaat daarmee op het deksel van een grote pan. Een andere dame pakt een halfverrotte maiskolf van het erf en gooit ermee naar de honden. Daar zijn die beesten kennelijk niet van gediend en ze druipen af… Later vervolgen we onze weg naar andere patienten. Dan krijg ik een telefoontje met de vraag of ik met Vuyi een paar kinderen van school wil halen. De school bevindt zich twintig minuten rijden vanaf de POS. Om twee uur gaat de school uit en dan moeten we er zijn. We zijn er ruim op tijd. Deze school staat langs de weg richting Spioenkop en telt acht lokalen. Het gebouw ziet er goed verzorgd uit. Dan komt er een jongetje een lokaal uit en hij heeft een bel in zijn hand waarmee hij luid tekeer gaat. De school is uit en de kinderen stromen de lokalen uit. De twee kindertjes van de POS zien me staan en zwaaien naar me. De meeste kinderen gaan lopend naar huis. Alle kinderen hebben een schooluniform aan. Even later zijn we weer bij de Place Of Safety aangekomen waar Evie weer druk is met computeraangelegenheden. Die avond bereid Cloë, de aangenomen zoon van Sofie, ons een voortreffelijk maal. Als dat is genuttigd gaan we naar onze rondavel om voor het slapen gaan nog even dit verhaaltje te schrijven…

Reacties

Reacties

wim

mooie verhalen prachtige foto's om dit te kunnen lezen verwerken moet je wel gepensioneerd zijn groet

Theo

Sorry Wim en alle andere volgers... De verhalen zijn vast veel te lang... Overigens ik heb me al ingehouden.. Ik zal proberen wat kortere verhalen te schrijven. Maar of het lukt???!

Martine

Nee joh is juist leuk zo om te lezen ????anders stuur je maar naar mij prive de uitgebreidde verhalen... ;) xxxxxxx

Martine

Die vraagtekens waren een foutje :)

Maria van maarschalkerweerd

Nou Theo ga lekker door met schrijven , ik geniet van ieder verhaal en ben steeds onder de indruk van jullie manier van aanpak.
Gr maria

Pa en Ma de Groot

Ik weet niet of mijn vorige reactie jullie heeft bereikt maar dan hoop ik in elk geval dat deze welaankomt. Ook wij smullen van jullie verhalen en af en toe worden wij ook wel eens sentimenteel. Wij wensen jullie daar noch een goede tijd en te zijner tijd een voorspoedige reis naar huis naar jullie kleinkinderen, die jullie wel missen. De hartelijke groeten en veel liefs van Pa en ma.

evie

Ja hoor, ook vorige reactie gezien we zien alle reacties en vinden het heel leuk om deze te lezen!
Ik hoop dat bij jullie ook alles goed is, liefs Evie

Ellen

Je verhalen kunnen mij niet lang genoeg zijn Theo! Ik lees ze allemaal en krijg er soms een brok van in mijn keel. Kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!